Amsterdam Logistics — Concept voor milieuvriendelijke pakketbezorging.    

WIE
Full concept pakketbezorging

WAT
UX & UI app design

WANNEER
Juni-2018

Milieuvriendelijke bezorging — in Amsterdam

Amlogix is een concept om hedendaagse bezorgdiensten te vervangen voor een schonere/duurzame variant. Het concept speelt zich af in de grote steden in Nederland.

Het voornaamste doel was om inzicht te krijgen in de eventuele toekomstige gebruikers. Wat zouden zij graag willen zien, zijn zij bereid om opofferingen te maken om van de dienst gebruik te maken? De eerste fase bestond voornamelijk uit het doen van onderzoek, hierna is het ontwerp gemaakt gebaseerd op de uitkomsten hiervan. Het concept is voor zowel de bezorgers als ontvangers uitgewerkt.

Fase 1

Onderzoek

Om tot een succesvol product te komen dat aansluit bij de wensen van de gebruiker is onderzoek nodig. Dit is in verschillende stappen gedaan. De eerste vraag die beantwoord moest worden is of er überhaupt een markt is voor dit concept.

Door een cultural probe kit op te stellen konden testpersonen op een interactieve en begrijpbare manier hun ideeën/ pijnpunten overbrengen. De opdrachten in de kit bestonden uit het doen van een bestelling via een prototype en het invullen van een customer journey map. Hierna werden de uitkomsten besproken in een interview.

Wat is er nodig om het concept te laten slagen?

De voornaamste focus moet op de juiste doelgroep liggen: mensen die zich interesseren voor het milieu en meer te besteden hebben. De tweede focus ligt op het overtuigen van de overige groep.

De dienst zal duurder worden dan huidige bezorgdiensten om het haalbaar te maken, hier staat echter wel een premium service tegenover.

Anders dan de rest. Gebruikers kunnen zelf een specifiek bezorgmoment (met kleine tijdsmarges) kiezen tijdens de bestelling.

De dienst moet altijd klaar staan voor de gebruikers en hen helpen wanneer dat mogelijk.

 

Een sterke en duidelijke tone of voice (behulpzaam, aardig en persoonlijk) moet doorgevoerd worden in elke stap van de service.

 

 

Fase 2

Testen, schetsen, interviews en itereren.

Met de inzichten van het eerste onderzoek zijn de eerste schetsen voor het prototype gemaakt. Voorbeelden van vragen die nog beantwoord moeten worden zijn: Welk device werkt het beste, hoe ziet de ideale bezorg cyclus er uit voor bezorger en ontvanger, wat zijn pijn- en pluspunten, wat voor functionaliteiten moeten er in de app en nog meer vragen.

Door veel te schetsen, testen, en interviews te houden zijn hier ook weer iteraties op gemaakt.

 

 

Fase 3

Look & Feel

De meeste inzichten zijn nu verzameld. Nu is het tijd de look & feel te bepalen. Een belangrijk aspect omdat de app dagelijks gebruikt gaat worden door bezorgers in verschillende omgevingen (dag, nacht, zonnig, regen, onderweg, met haast etc..). Het design moet met al deze factoren rekening houden om het een succesvol product te maken. Naast een functioneel design is de esthetiek belangrijk om vertrouwen te wekken en een fijne ervaring te bieden.

De naam Amlogix kan geïnterpreteerd worden als Amsterdam logistics en I am logistics. De app krijgt een moderne look met een urban touch. Groen wordt afgewisseld met wit en donkerblauw zodat de link naar milieuvriendelijkheid makkelijk gelegd wordt. 

 

Tone of voice:

Behulpzaam

Aardig

Persoonlijk

Prototype

Belangrijkste flows ontvanger

De belangrijkste flows voor de ontvanger van het pakket zijn hieronder te vinden.

Track&trace + wijzigen adres.
Klik om GIF te bekijken.
Tijd en datum wijzigen.
Klik om GIF te bekijken.

Belangrijkste flows bezorger

De belangrijkste flows voor de bezorger van het pakket zijn hieronder te vinden.

Aanmaken van een profiel
Klik om GIF te bekijken.
Voltooien (afleveren) van een bestelling
Klik om GIF te bekijken.

Multi device design

Bezorgers kunnen voor een optimaal bezorgproces gebruik maken van een smartwatch, hierdoor kunnen zij snel de route vinden en notificaties bekijken.

Back

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Share